تبلیغات
وبلاگ شخصی قدرت اله محمودلو - طرح درس چهارم فارسی سوم راهنمایی
وبلاگ شخصی قدرت اله محمودلو

باسمه‌تعالی

طرح درس چهارم فارسی سوم ـ شگفتی‌های طبیعت

نام درس: فارسی سال سوم راهنمایی تحصیلی موضوع: شگفتی‌های طبیعت (درس چهارم) مدت اجرا: 60 دقیقه

مجری: نام آموزشگاه: تعداد فراگیران:

هدف كلی:

فراگیران با شگفتی‌های جهان خلقت و قدرت پروردگار جهان آشنا می‌شوند.

هدف دینی: (شعر، حدیث، آیه)

این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود هر كه فكرت نكند نقش بود بر دیوار

افلاینظرون الی الابل كیف خلقت

هدف رفتاری:

فراگیر در مورد علاقه‌ی مرغ آلاچیق به هنر و نقاشی صحبت كند.

فراگیر زندگی زیرزمینی موریانه‌ها را نقاشی كند.

فراگیر تعدادی از شگفتی‌های جهان خلفت را نام ببرد.

فراگیر در مورد نحوه‌ی شكار كبك كوهی با توجه به علاقه‌ی او به هنر نقاشی صحبت كند.

فراگیر در مورد شگفتی‌های جهان خلقت انشایی بنویسد.

فراگیر نسبت به شناخت شگفتی‌های آفرینش علاقه نشان دهد.

فراگیر پس از آشنایی با درس جدید آشنایی بیشتر و عمیق‌تری با خدا پیدا كند و بر بندگی خالصانه‌ی خویش بیفزاید.

فراگیر نحوه‌ی كوچ پرستو و شكار ماهی‌ها را از نقاطی كه آب گرم جریان دارد، توضیح ‌دهد.

وسایل آموزشی:

تصویر پرندگان در حال كوچ، تصویری از مرغ آلاچیق، لوح فشرده یا فیلمی در رابطه با شگفتی‌های آفرینش كتاب، تخته، گچ، تلویزیون و ویدئو ، مجله‌ی آموزش زیست‌شناسی سال هفدهم شماره 53

ارزشیابی ورودی:

چند نمونه از شگفتی‌هایی را كه در جهان وجود دارد نام ببرید.

در میان پدیده‌های جهان چه چیزی شما را بیش از دیگر مسائل شگفت‌زده می‌نماید؟

دقت در پدیده‌های جهان چه تأثیری در بینش و نگرش شما دارد؟

ایجاد انگیزه:

بچه‌ها به مدت چند دقیقه فكر كنید و بگویید به‌نظر شما چه چیزی در جهان، بیش از هر چیز دیگری شگفت‌انگیز است؟

پس از این كه دانش‌آموزان مطالب خود را بیان كردند به آنان می‌گوییم: آیا می‌خواهید با موارد جدیدی از عجایب خلقت آشنا شوید؟ سپس به ارائه‌ی درس جدید می‌پردازیم.

اجرای تدریس:

جهت اجرای درس به شیوه‌ی الگوی فعال طرح تدریس اعضای تیم معلم باید از شب قبل درس را به تعداد اعضای هر گروه تقسیم كند به نحوی كه مطالعه‌ی هر بند به یكی از دانش‌آموزان واگذار شود.

مرحله‌ی اول:

پس از ورود معلم به كلاس و گروه‌بندی تصادفی فراگیران، معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد كه افراد هر گروه روی خود شماره بگذارند. یك نفر شماره‌ی یك، یك نفر شماره ی دو، یك نفر شماره‌ی سه، یك نفر شماره ی چهار، یك نفر شماره‌ی پنج و یك نفر شماره‌ی شش. پس از شماره‌گذاری، معلم مطلب مربوط به هر شماره را ذكر می‌كند.

شماره‌های یك: از «با صبر و حوصله به جست و جو می‌پردازد ......... تا ......... آیا او را می‌شناسید؟»

شماره‌های دو: از «تعداد پرندگانی كه لانه‌سازی می‌كنند ......... تا ......... آن‌ها را به دام انداخت

شماره‌‌های سه: از «كوچ پرندگان نیز بسیار شگفت‌انگیز است ......... تا ......... در فصل‌های مختلف مهاجرت می‌كنند

شماره‌های چهار: از «آیا شما درخت شاپرك دیده‌اید؟ ......... تا ......... از زمین روییده باشد

شماره‌های پنج: از «موریانه‌ها نیز برای خود ......... تا ......... به كار ساختن استحكامات می‌پردازند

شماره‌های شش: از «این راز ما را چه كسی كشف كرده‌است؟ ......... تا ......... به روی او نمی‌گشاید؟»

سپس شماره‌های یك تا شش هر گروه، به آرامی به مطالعه‌ی بخش خاص خود می‌پردازند. این مرحله فرصت خوبی است تا معلم شیوه‌ی صحیح مطالعه (یادداشت كردن ـ صامت‌خوانی و ...) را به فراگیران یادآوری نماید.

مرحله‌ی دوم:

دراین مرحله افراد هم‌شماره تشكیل یك گروه مجزا را می‌دهند و بخش خاص خود را مورد بحث و بررسی و تبادل‌نظر قرار می‌دهند. «شماره‌های یك، در یك گروه» «شماره‌های دو، در یك گروه و ...».

مرحله‌ی سوم:

در این مرحله افراد به گروه اولیه‌ی خود باز می‌گردند و هر فرد به توضیح قسمت خاص خود از جنبه‌های مختلف (روخوانی، درك مطلب، معنی كلمه و ...) می‌پردازد. پس از این كه تمامی افراد به توضیح قسمت خاص خود پرداختند، معلم نسبت به ارزشیابی از دانش‌آموزان اقدام می‌نماید.

لازم به ذكر است كه ارزشیابی به‌صورت صحیح و غلط، تشریحی و كوتاه‌پاسخ و به‌صورت فردی یا گروهی قابل انجام است. پس از انجام ارزشیابی، معلم پاسخ صحیح سؤالات را ارائه می‌دهد و از آنان می‌خواهد كه بعد از نمره‌دادن به خود به نقد و بررسی نمره‌ی خود بپردازند تا مشخص شود، ضعف فراگیران در چه زمینه‌ای می‌باشد.

پس از این مرحله معلم می‌تواند با استفاده از فراگیران به یك جمع‌بندی مناسبی از درس دست یازد. و تصاویر مربوط به مرغ آلاچیق یا شگفتی‌های خلقت را به آنان نشان می‌دهد و مطلب مربوط به تار عنكبوت را نیز برای فراگیران می‌خواند تا فراگیران بیش از پیش به شگفتی‌های جهان خلقت پی ببرند.

تعیین تكلیف:

انجام تمرین درس شگفتی‌های طبیعت، كشیدن نقاشی از كوچ پرنده‌ها ، مطالعه‌ی كتاب یا مجله ، ذكر یكی از پدیده‌های خلقت كه مایه‌ی اعجاب همگان است.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 28 شهریور 1396 03:12 ق.ظ
What's up, after reading this amazing piece of writing i am as well glad to share my
knowledge here with colleagues.
سه شنبه 2 خرداد 1396 05:25 ب.ظ
Thanks for some other great post. The place else may just anyone get that kind of information in such a perfect method of writing?

I've a presentation subsequent week, and I am on the search
for such info.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : قدرت اله محمودلو
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :